Selecteer een pagina


Ik ben gezegend met drie kinderen die skileraar zijn en dat ik jaarlijks een bezoek aan hen mag brengen op hun werkplek. Telkens valt me dan op met welke gedrevenheid het skischoolteam werkt om hun doelen te bereiken: tevreden ouders met blije kinderen die aan iedereen vertellen hoe leuk het was, betrokken en goed opgeleide docenten en alles perfect georganiseerd. Dat is echt ambassadeurschap. Het is een grote skischool met heel veel leraren die strak geleid wordt door een man met een licht autoritaire stijl die een team bedrijfsleiders om zich heen heeft. Heel veel ouders komen jaarlijks terug en hebben er zelfs als kind nog leren skiën.

Kinderdisco

Om de ouders en kinderen tevreden te stellen, haalt de skischool werkelijk alles uit de kast. Van leraren wordt verwacht dat ze het visitekaartje van de skischool zijn als ze hun pak dragen. Je zegt iedereen altijd aardig gedag, van de liftbediende tot de buschauffeur en de toeristen in het dorp en bent te allen tijde behulpzaam. De eigenaar verwacht een gastvrije houding en dat docenten in korte tijd een band opbouwen met de ouders van de kinderen. Gevorderde kinderen moeten worden uitgedaagd in techniek en de breedte van de sport. Daarvoor moeten docenten veel spelvormen gebruiken, verschillende materialen, liedjes zingen, veel variëren en ouders op de hoogte houden gedurende de dag door onder meer leuke foto’s of filmpjes te appen. Er loopt een mascotte rond die grapjes maakt met de kinderen en met hen op de foto gaat, die ouders uiteraard kunnen kopen. Er is twee keer per week een kinderdisco met een vast dansje dat de kinderen overdag in de lift en op de piste oefenen. Op de kinderweide is een speeltuin en bij de lunch eet je patat. Bij het ophalen van de kinderen maakt de docent een praatje met ouders en doet verslag van de dag. Alles dus voor blije koppies en tevreden ouders.

Iedereen actief

Om dit iedere dag weer te kunnen realiseren, starten alle leraren de werkdag in een kring. De leiding neemt de bijzonderheden van de dag door en benadrukt waar ze het allemaal voor doen. Behalve de lessen zijn er nog meer taken, zo moeten docenten trainen voor de skishow, krijgen zij bijscholing, moeten zij spullen klaarzetten of opruimen, zijn ze per toerbeurt mascotte en hebben ze kinderdisco dienst. De meeste informatie ontvangen ze de avond van tevoren op een vast tijdstip. Iedereen weet zo exact wat er van hem of haar de volgende dag wordt verwacht. Overdag skiet de leiding zelf ook rond om te zien of alles goed loopt. Is iedereen actief bezig, zijn er vragen, heb je hulp nodig, hebben ouders vragen, zijn de kinderen goed ingedeeld? Een enorme klus om ouders en kinderen een geweldige vakantie te bezorgen. Maar het is niet zonder succes, zo blijkt uit het feit dat heel veel ouders jaarlijks terugkomen met hun kinderen en er vaak zelf als kind ook al les hebben gehad.

Herken je dit?

De overeenkomsten tussen skiles en zwemles zijn opvallend groot. Beide activiteiten omvatten het werken met jonge kinderen, het ontwikkelen van motorische vaardigheden, het opbouwen van vertrouwen met de ouders, het leveren van resultaten waarvoor wordt betaald. Vaak vliegen de kinderen alle kanten op, ervaren ze verdriet bij mislukkingen of het missen van hun ouders, hebben ze dringend een plaspauze nodig en hebben ze een korte concentratieboog. Ondanks dat ze worden ingedeeld in groepen op basis van vergelijkbaar niveau, moeten de instructeurs nog steeds differentiëren. Een goede omgang met ouders en een positieve sfeer zijn van essentieel belang voor de beleving van zowel ouder als kind. Herken je dit? En neem jij weleens de tijd om te evalueren hoe tevreden ouders en kinderen eigenlijk zijn? Behaal je nog steeds je doelen, of is het nodig om je aanpak aan te passen? Wellicht kunnen we lessen trekken uit de werkwijze van deze skischool.

Deze blog verscheen eerder op zwembadbranche.nl.