Selecteer een pagina

Vorige week heeft het tv-programma Kassa een item uitgezonden over de wachtlijsten voor zwemles. Zij hebben met een landelijke steekproef onder zwemlesaanbieders gekeken naar de gemiddelde duur van de wachtlijst voor zwemles. Uit deze steekproef bleek dat de duur varieert van zes maanden tot twee jaar. Wat betekent dit precies en hoe kunnen we dit deze tijd juist benutten?

We weten dat ouders ongeduldig zijn, maar een wachtlijst is voor hen niet nieuw. Ook voor de kinderopvang en sportvereniging is er vaak een lijst en dus zou je kunnen stellen dat ze het wel gewend zijn. Maar toch, in het item kwam een vader aan het woord die het wel lastig vond. Nu moest ook nog een in de zomer opletten op het strand omdat zijn dochter dan nog geen diploma heeft. Deze vader weet blijkbaar nog niet dat hij zijn dochter ALTIJD in de gaten moet houden bij de zee, ongeacht of ze een zwemdiploma heeft of niet. Een andere vader vertelde dat hij wel twee jaar moest wachten voordat zijn kind kon starten op les. Misschien kon hij alleen op dinsdag van drie tot vier? Dat weten we niet. Maar waar zou die ‘haast’ vandaan komen? Leren zwemmen wordt zo een haastklus die moet worden afgevinkt voordat kinderen aan een andere sport mogen beginnen. Alsof ouders zo snel mogelijk af willen van het ‘gedoe’ rondom zwemlessen. We weten dat ze zich vaak slecht informeren over het lessysteem, de kosten, de te verwachten duur van het lestraject, de manieren om contact te hebben met docenten. En daarbij realiseren zij zich dus ook niet dat kinderen niet altijd meteen kunnen beginnen als je de zwemlesaanbieder benadert. Ook hier hebben we dus nog werk te doen.

Mogelijke oplossing

Als je weet dat er bij jou in het bad gemiddeld 12 maanden zit tussen het moment van aanmelden en het moment dat kinderen kunnen starten, spoor ouders dan aan via bijvoorbeeld kinderdagverblijven, sociale media en consultatiebureaus om hun kind aan te melden rond een bepaalde leeftijd en zorg dat je ouders bij het aanmelden informeert over de tijd die het duurt. Blijf dat ook herhalen in je communicatie, ouders vergeten snel en gebruik zo’n update om weer even contact te hebben, dan voelt die periode ook minder lang. Verwachtingen managen helpt enorm. En kunnen we het woord wachtlijst misschien ook nog omdenken zodat het een leukere associatie krijgt? Wie weet een mooi synoniem: bereidingstijd, levertijd, aanlooptijd, kennismakingstijd? Heb jij een leuke suggestie? Ik hoor het graag!

Deze blog verscheen eerder op zwembadbranche.nl.